نشست خبری همایش‌های «مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی» و «الهیات شهر» برگزار شد

 

IMG 2392

نشست خبری همایش‌های «مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی» و «الهیات شهر» در روز یک‌شنبه 18 اردیبهشت 1401 با حضور دبیران همایش برگزار شد.

در این نشست ابتدا دکتر وحید ارشدی عضو هیات علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر اولین همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی با اشاره به این که دستیابی به اقتصاد مردم محور، نیازمند تبیین بنیان‌های نظری و ادبیات قابل دفاع در جامعه علمی است، گفت: نتیجه این اقتصاد باید ما را از عوارض نامطلوب نظام سرمایه‌داری دور کرده و منتهی به پیشرفت همراه با عدالت در جامعه اسلامی شود.

وی افزود: گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، پس از بررسی ابعاد مختلف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خود را موظف نمود تا گامی در جهت تبیین علمی «اقتصاد مردم محور» به عنوان یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی برداشته و با بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران در سطح ملی و بین‌المللی به تبیین این موضوع بپردازد.

دبیر همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی گفت: 4 موضوع محوری مطالعات نظری و بنیادین، مطالعات حکمرانی، سیاست‌گذاری، اجرا، تجربه‌نگاری خارجی و داخلی مردمی‌سازی اقتصاد، و مطالعات بین رشته‌ای برای همایش اول انتخاب شد که مقاله‌‌ها حول این موضوع‌‌ها ارسال شد.

وی افزود: ابتکاری که در این همایش اجرایی کردیم این است که منحصر به یک یا دو روز برگزاری همایش نشدیم و سلسله پیش‌نشست‌هایی علمی و تخصصی را در موضوع‌های مختلف با همکاری نهادهای پژوهشی و دانشگاهی و انجمن‌های تخصصی این حوزه و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برنامه‌ریزی و اجرا کردیم. بر این مبنا 5 میزگرد تخصصی، 12 پیش‌نشست علمی داخلی، و 2 پیش‌نشست علمی بین‌المللی برگزار شده است که طیف مختلفی از موضوع‌ها شامل دولت مردمی، اقتصاد کشاورزی، طبقه‌بندی مردم و تعارض منافع، مردمی‌سازی توسعه روستایی، امنیت غذایی، وقف، توزیع عادلانه یارانه‌ها، اقتصاد رانتی، مردمی‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر، محرومیت‌زدایی، تعاون، سیاست‌گذاری عمومی، نظام سلامت مقاوم و مردم‌بنیان، و نقد الگوی مثلت توسعه اقتصادی و فرهنگی را شامل می‌شود.

دکتر ارشدی زمان رویداد نهایی اولین همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی را در روز 22 اردیبهشت 1401 عنوان کرد و گفت: در رویداد نهایی حضور مجازی وزیران محترم رفاه و تامین اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی را خواهیم داشت و همچنین دکتر عادل پیغامی، عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سخنرانی خواهند داشت.

وی افزود: برگزاری میز تخصصی نقد برنامه تحول دولت با حضور دولت‌مردان و صاحب‌نظران مرتبط از دیگر برنامه‌های این روز است.

14000811-03

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی الهی خراسانی، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر نخستین همایش ملی الهیات شهر، تعریفی از الهیات شهر ارائه داد و گفت: الهیات شهر واکاوی و بازخوانی روشمند متون مقدس با نگاه شهری و خوانش زندگی شهریِ انسان معاصر با نگاه الهیاتی است و همچنین در الهیات شهر به‌دنبال «تحقق» و عینیت یافتن ایمان، امید، رستگاری، نجات، رهایی، احسان، عدالت و آزادی در متن زندگی شهری هستیم و در عین اینکه رویکردی الهیاتی است، تلاشی عمل‌گرایانه در شهر به‌شمار می‌رود.

وی افزود: در الهیات شهر در مورد این پرسش بنیادین که معنویت و ایمان به خدا چگونه با زندگی شهریِ امروزین پیوند می‌خورد، جستجو و کاوش می‌کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به نقش الهیات شهر در حکمرانی مطلوب شهری گفت: چگونگی کمک دانش‌های الهیاتی در رفع چالش‌های شهری خواه برنامه‌ریزی شهری، امنیت آب و غذا، تأمین مسکن و مراقبت‌های بهداشتی یا چالش‌های زیست‌محیطی شهر از جمله رویکردها در مطالعات و پژوهش این حوزه است.

وی افزود: الهیات شهر تنها به جنبه مدیریتی شهر و مسائل نهاد و حاکمیت دینی در برخورد با زندگی شهری نمی‌پردازد بلکه نگاه بافتاری به شهر دارد و زمینه‌ها، لایه‌ها و فضاهای شهری را مورد توجه خود قرار می‌دهد و با رویکردی مردم‌شناختی و مطالعات فرهنگی، حضور معنویت و ایمان و عدالت و دیگری‌دوستی را در این سطوح زندگی شهری جستجو می‌کند.

دبیر همایش ملی الهیات شهر، حل مسائل و چالش‌های زندگی شهری به‌صورت روشمند با رویکرد و دانش‌های الهیاتی، تقویت دین‌داری و توسعه ایمان در متن زندگی شهری، توسعه مطالعات میان‌‌رشته‌ای در علوم اسلامی و علوم انسانی با تمرکز بر شهر، بازسازی و بازخوانی روش‌ها، رویکردها و تقویت بنیان‌های علوم اسلامی با توجه به پردازش مسائل شهری، مواجهه پژوهشگران و نخبگان علوم اسلامی با مسائل عینی زندگی شهری به‌عنوان رکن تمدن اسلامی، حرکت علمی در مرزهای بین‌المللی دانش و دیدگاه‌های نوین الهیاتی، و معرفی چشم‌انداز مشهد به‌عنوان قطب علمی الهیات شهر در جهان اسلام را از اهداف همایش عنوان کرد.

وی افزود: محورهای علمی همایش شامل نظریه‌های الهیاتی درباره زندگی شهری، تاثیر زندگی شهری و تحولات آن بر الهیات، الهیات؛ اخلاق و حقوق شهروندی، الهیات؛ برنامه‌ریزی و طراحی شهری، الهیات؛ هویت و منظر شهری، الهیات و توسعه پایدار شهری، الهیات؛ حکمرانی و مدیریت شهری، فقه شهر، و مساله بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی می‌باشد.

دکتر الهی خراسانی افزود: 97 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوری کمیته علمی، 39 مقاله برای ارائه و انتشار در همایش پذیرفته شده‌اند. همچنین 2 درس‌گفتار، 7 پیش‌نشست علمی و 3 نشست گفت‌وگو محور نیز از برنامه‌هایی است که تاکنون اجرا شده است.

دبیر همایش ملی الهیات شهر با ذکر تاریخ 29 اردیبهشت 1401 به‌عنوان زمان برگزاری رویداد نهایی همایش گفت: سخنرانی تصویری آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، و سخنرانی حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی، دکتر سیدعلیرضا واسعی، دکتر محراب صادق‌نیا، دکتر محمد باغستانی، دکتر احد فرامرز قراملکی و دکتر حمیده امیریزدانی، از برنامه‌های این رویداد است.

وی افزود: در ادامه نیز میزگرد «چالش‌های دین شهری در جامعه ایرانی» با حضور صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود.


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.