معاون مركز همکاری‌های تحول و پيشرفت رياست جمهوري در نشست انديشه‌ورزان مشهدی عنوان کرد: گفت‌وگو، ویژگی متمایز اندیشکده‌ها است

 new 02

 

نشست بررسي چالش‌هاي انديشه‌ورزان مشهد با حضور مهندس صابر ميرزايي، معاون مركز همکاری‌های تحول و پيشرفت رياست جمهوري در تاريخ 25 مردادماه 1401 در پژوهشكده مطالعات اسلامي در علوم انساني دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در اين جلسه كه جمعي از نخبگان، انديشه‌ورزان و اعضاي هيات علمي حضور داشتند، مهندس ميرزايي با تاکید بر وجود مسائل مختلف در شهري مانند مشهد، گفت: ضروری است که انديشه‌ورزان اين مسائل را شناخته و به آن ورود كنند، چيستي مسائل را دريابند و براي آن‌ها راه‌حل ارائه دهند.

وی ضمن اشاره به اهمیت كيفيت نيروي انساني انديشكده‌ها، افزود: انديشكده‌ها بايد راه‌حل‌هاي خود براي مسائل مختلف را به گونه‌اي تبيين كنند كه مسئولين و سازمان‌ها درك كنند و سپس انتظار حمايت داشته باشند.

وی افزود: در صورت عدم توجه به این راه‌حل‌ها، بايد پیگیری و تبیین ادامه یابد چرا كه ویژگی متمایز اندیشکده‌ها، گفت‌وگو است.

معاون مركز همکاری‌های تحول و پيشرفت رياست جمهوري با اشاره به اينكه انديشه‌گري شغل نيست، گفت: كسي كه هر چند موقت در فضاي انديشكده‌اي حضور داشته باشد، ديگر يك انسان معمولي نيست و نگاهش به مسائل متفاوت خواهد بود.

وي ضمن بیان اهمیت اسلامي‌شدن علوم انساني گفت: بايد براي آموزش علوم انساني طرح بدهيد و در اين طرح آموزش را معطوف به بخش‌هاي كاربردي كنيد.

در اين نشست موضوع‌ها و پرسش‌هايي نیز توسط شرکت‌کنندگان مطرح شد كه مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: تبعيض بين علوم انساني و مهندسي، توجه به معيشت پژوهش‌گران و ايجاد سازوكار پایدار آن، عدم حمايت از مساله‌هاي حل شده پژوهشكده‌ها، نقش انديشكده‌ها در تغيير ريل موضوع‌های مختلف، عدم وجود شبكه ارتباط بين نهادهاي موثر در علوم انساني اسلامي و حمايت از آن‌ها، تسلط علوم انساني اسلامي بر انديشكده‌ها و سازمان‌ها و مقاومت در برابر علوم انساني اسلامي، رانتي‌بودن دريافت طرح يا پروژه سازماني، صوري بودن پژوهش‌هاي سازماني، عدم استفاده از طرح‌هاي پژوهشي در حل مسائل كشور، اهميت رقابتي بودن محتواي توليدي انديشكده‌ها، اصرار به علم‌نمايي در حل مسائل شهري و كشوري، عدم توليد نظريات كلي و قياسي، عدم توجه نهادهاي علمي به مسائل روز، تاسيس مدرسه شهر ايراني ـ اسلامي براي حل مسائل با رويكرد گفت‌وگو محور، ايجاد فضا و مكان براي انديشه‌ورزان در مراكز دانشگاهي يا سازمان‌ها و بازاريابي براي پژوهشگران در نهادهاي دولتي.


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.