با آسیب‌شناسی صحیح مدیریت می‌توان منشا مشکلات و موانع تحقق مدیریت را شناسایی کرد

aziz

 

یازدهمین برنامه از نشست‌های تخصصی هفته پژوهش و فناوری سال 1401 پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان «آسیب‌شناسی مدیریت با استفاده از روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم» توسط دکتر ابوالفضل عزیزآبادی در روز سه‌شنبه 29 آذر 1401 به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

دکتر عزیزآبادی در ابتدای نشست با طرح این سوال که چرا آسیب‌شناسی به عنوان مساله مطرح شده است؟، گفت: بیان مساله به خاطر ضعف‌هایی است که در مدیریت یک مجموعه وجود دارد. چرا فهمیدیم مدیریت آسیب دارد؟ چون مدیریت خوب کار نمی‌کند.

وی افزود: مدیریت بد و ناکارآمد نشان می‌دهد مدیریت دچار آسیب بوده است. اگر آسیب‌ها شناسایی شوند قاعدتاً مدیریت مشکلی ندارد و می‌تواند وظایف معمول خود را انجام دهد اما این آسیب‌هایی که وجود دارد باعث می‌شود مدیریت منحرف، ضعیف و محدود شود .

وی با اشاره به این‌که اگر آسیبی که شناسایی می‌کنیم از یک منبع با محدودیت‌های بشری باشد قاعدتاً آسیب‌هایی را هم که شناسایی می‌کند، آسیب‌های ناقصی است، گفت: وقتی به یک منبع نامحدود و درست مراجعه می‌کنیم آسیب‌های درستی را می‌توانیم به‌دست بیاوریم.

وی افزود: هر مدیریتی منبعی که برای آسیب‌شناسی خود در نظر می‌گیرد باید متناسب با همان حال و هوای مدیریت باشد و متعصبانه ارزیابی نکنیم .

دکتر عزیرآبادی گفت: فواید آسیب‌شناسی مدیریت این است که منشا مشکلات و موانع تحقق مدیریت را می‌توانیم پیدا کنیم. سپس می‌توانیم خیلی از منابع و سرمایه‌های مدیریتی که تلف می‌شود را شناسایی کنیم، چون آسیب‌های مدیریت را شناخته‌ایم.

وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید آسیب مدیریت این است که کارکنان از مدیری تبعیت کنند که لیاقت نداشته باشد و اهل طغیان و سرکشی باشد .

وی ادامه داد: در سوره تکویر نیز آسیب‌های بی‌تفاوتی مدیر به امانت‌داری، بخیل‌بودن مدیر، بی‌تفاوتی به کارکرد یادآوری‌کننده قرآن و در خارج از مکتب مدیریتی قرآن به دنبال فهم مدیریت‌بودن ذکر شده است.

وبینار برگزارشده در نشانی الکترونیکی زیر قابل دسترس پژوهش‌گران است:

https://vroom.um.ac.ir/p8uz7dvoag78

 

کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.