دانشجوی تراز علوم انسانی کیست ؟ موضوع سومین نشست مدرسه علوم انسانی همگرا

 

کم حجم2

 

 

سومین نشست مدرسه علوم انسانی همگرا با عنوان «دانشجوی تراز علوم انسانی» با سخنرانی دکتر محمدرضا قائمی نیک و به همت انجمن علمی دانشجویی مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 11 اردیبهشت ماه 1402 در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید.

در این نشست دکتر قائمی نیک با مروری مختصر بر تاریخ علم، سعی نمود تا سیر اندیشه های تاریخی در حوزه تعریف علم را ترسیم نماید. وی بیان کرد که هم اکنون ما از یک سو با علوم به معنای غربی آن که یک کل به هم پیوسته از علوم انسانی و علوم فنی است، مواجه ایم و از سوی دیگر با علوم سنتی خود که از دیرباز موجود است رو به رو هستیم که البته از این علوم سنتی یشتر بعد انسانی آن باقی مانده است و ابعاد فنی آن مثل انواع معماری ها از بین رفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان نمود که دانشجوی تراز علوم انسانی باید این وضعیت تاریخی علم را درک کند. بنابراین برای تراز دانشجوی علوم انسانی، سه سطح مختلف متصور است؛ سطح اول این است که علوم انسانی تولید شده در چند سده اخیر توسط غرب را کامل بپذیرد. سطح دوم این است که علاوه بر پذیرش علوم انسانی موجود، نیم نگاهی به سنت و علوم بومی خود نیز داشته باشد که البته از این دو سطح حداقلی، انتظار تولید مفاهیمی چون تمدن نوین اسلامی نمی رود و سطح نهایی نیز این است که ناظر به علوم انسانی موجود و سنت، جهان دیگری را رقم زد و علوم انسانی را متحول نمود؛ این سطح شبیه کاری است که ابن سینا با یونان انجام داد. البته این که دانشجوی علوم انسانی کدام سطح را به عنوان تراز در نظر بگیرد، اختیاری است ولی قطعا هر سطحی، نتایج خود را در پی دارد.

در انتهای جلسه نیز پرسش و پاسخ هایی مطرح گردید.

 


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.