اولین نشست از سلسله نشستهای کارگروه "فقه، فلسفه و اقتصاد" با موضوع «واقعگرایی در علوم اجتماعی» با حضور دکتر سید احمد غفاریقرهباغ عضو هیئتعلمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و دکتر علی نعمتی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، در تاریخ 1403/3/12 برگزار گردید.
در این نشست مجازی دکتر سید احمد غفاریقرهباغ عضو هیئتعلمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران به بیان گزارشی از همایش "واقع گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشروی آن" که در اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار گشته بود پرداختند.
در ابتدای این جلسه، جناب حجتالاسلام دکتر علی نعمتی مدیر کارگروه فقه، فلسفه و اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی در علومانسانی ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام رضا علیهالسلام و شهادت خادمان جمهور، حجتالاسلام رئیسی و همراهانشان، از حضور و مشارکت جناب آقای دکتر غفاریقرهباغ جهت شرکت در این نشست تقدیر و تشکر نمودند. دکتر نعمتی ضمن بیان اهمیّت مبادی فلسفی علوم اجتماعی و گستره تأثیر آن در نظریّات اقتصاد اسلامی، گزارش مختصری از فعالیتها و دیدگاههای پژوهشکده مطالعات اسلامی در علومانسانی دانشگاه فردوسی مشهد و اندیشکده اقتصاد و حکمرانی اسلامی پیرامون اقتصاد اسلامی به ویژه در تلاقی با فقه و فلسفه اخلاق و فلسفه علوم اجتماعی ارائه نمود. وی اظهار داشت: «چالشهای نظری متعددی در اقتصاد را میتوان نام برد که متأثر از اتخاذ مبنا از حیث واقعگروی و یا ایدئالیسم میباشد که یکی از آنها ماهیّت پول است.» وی افزود: «به اذعان خود نظریهپردازان پول غربی از جمله اینگهام، دیدگاههای پول اعتباری و نگرشهای کینزی به پول، متأثر نگرشهای فلسفی غیرواقعگراست؛ این در حالی است که بسیاری از پژوهشگران اقتصاد اسلامی متفطن به مبانی فلسفی این نگرشها نیستند.»
در ادامه جناب حجتالاسلام دکتر غفاریقرهباغ به بیان گزارشی از همایش "واقع گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشروی آن" که اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با مدیریت ایشان برگزار گشته بود پرداخت. ایشان ضمن بیان اینکه «واقعگروی وجه تمایز فلسفه اسلامی و فلسفههای غربی است.» استاد مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خاطر نشان کرد: «واقعگروی یک فرا - نظریه است که قبول و اثبات آن تمام ساحات علومانسانی را در برمیگیرد و بحث بر سر اعتقادات دینی، حتی ولایتفقیه نیز مترتب بر آن میباشد.» وی افزود: «سه رکن مدرنیته، سوبژکتیویسم، فردگرایی افراطی و سکولاریسم است و همانگونه که سوبژکتیویسم و یا فردگرایی دو فرا - نظریهاند که فیلسوفان غربی با مبنا قرار دادن آنها علوم اجتماعی خویش را طرح نمودند، ما در مقابل برای طرحریزی فقه علوم اجتماعی مطلوب خودمان باید به دنبال شرح و بسط واقعگروی باشیم.»
ایشان در ادامه، ضمن تجلیل از نوآوریها و ابتکارات شهید سعید حضرت آیتالله سید محمدباقر صدر (ره) گفت: «افسوس که در جوامع علمی ما، نه تنها مباحث شهید صدر (ره) پی گرفته نمیشود، بلکه حتی تدریس و بیان نیز نمیگردد. این در حالی است که مرحوم شهید صدر (ره) با استفاده از مبنای واقعگروی و استفاده از ابزار نظریه حساب احتمالات، این نظریه را در خدمت اثبات اعتقادات صحیح اسلامی بکار گرفت.»
در خاتمه نشست، حجتالاسلام دکتر علی نعمتی اظهار امیدواری کرد همکاریهای علمی میان دو مرکز، در حیطه مبانی فلسفی علوم اجتماعی با تأکید بر "واقعگروی و نقد اعتبارگرایی در علومانسانی اسلامی" صورت پذیرد.
لینک خبردر پیامرسان ایتا:
https://eitaa.com/fum_iish/594
انتهای پیام/