چرا هنوز از اصلاح نظام تربیتی و عملکرد آن راضی نیستیم

نقد و تحلیل گفتمان سیاستگزاری در نظام تربیتی ایران

       99

در راستای برگزاری سلسله نشست های هم اندیشی حوزه و دانشگاه، دویست و یکمین جلسه هم اندیشی حوزه و دانشگاه در تاریخ 11-12-99 و با حضور جمعی از اعضای محترم هیأت علمی و اساتید علاقمند برگزار شد. عنوان این جلسه که پانزدهمین نشست با موضوع کلی فلسفه دانشگاه بود عبارتست از : تحلیل انتقادی گفتمان سیاستگزاری در نظام آموزشی . سخنران مدعو این جلسه آقای دکتر سید مهدی سجادی استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس بودند. ایشان با طرح این سوال که
چرا هنوز از اصلاح نظام تربیتی و عملکرد آن راضی نیستیم؟ اینگونه به بحث ورود کردند که

 

در پاسخ به سوال فوق باید به سیاستگزاری های نظام تربیتی حاکم برگردیم که دو حالت وجود دارد :

1- اساسا هیچ گفتمانی حاکم نیست.

2-با فرض وجود گفتمان نهایی (مدون یا غیر مدون - آشکار یا پنهان) اما موجب تحول عملکرد نظام تربیتی نمی شود.

لذا با توجه به احتمال دوم اقای دکتر سجادی تلاش کردند به این پرسش پاسخ دهند که چه گفتمان هایی برسیاست گذاری نظام تربیتی حاکم وجود دارد که موجب زایندگی و پیشرفت و رشد نمی شود.ایشان در ابتدا لازم دانستند یک معنای کوتاهی از گفتمان ارائه شود. در ادامه شرکت کنندگان نیز در جلسه به ارایه بحث و تبادل نظر با سخنران جلسه پرداختند.

 

 


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.