وبینار اخلاق کار از منظر ادیان (وبینار هفتم)

pp7

وبینار اخلاق کار از منظر ادیان چهارمین برنامه سلسله نشست‌های تخصصی وبیناری پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در هفته پژوهش سال 1400 هم‌زمان با هفتمین جلسه از مجموعه وبینارهای دین و مدیریت با موضوع اخلاق کار از منظر ادیان (از منظر مطالعات بین‌المللی) در روز یک‌شنبه 21 آذر 1400 با مشارکت پژوهش‌گران و دانشجویان حوزه‌های مرتبط برگزار شد.

دکتر پویا پیرملکی دبیر علمی وبینارهای بین‌المللی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) و عضو گروه بین‌المللی مدیریت، معنویت و دین در ادامه جلسه‌های گذشته به موضوع‌های اخلاق کار مبتنی بر مفاهیم مشترک ادیان، اخلاق کار مبتنی بر مسیحیت، اسلام، یهودیت، هندوئیسم، و بودیسم، و مقایسه اخلاق کار در کشورهای مذهبی و سکولار پرداخت.

وی در ابتدای جلسه به نقل از ابراهام مازلو گفت: در کتاب مازلو در مدیریت این نظریه‌پرداز و پژوهش‌گر مشهور آمده است که مدیریت روشنفکرانه و عالمانه، دین را به صورت عمیق و جدی در نظر می‌گیرد، منظور از دین در اینجا صرفاً ظواهر دینی و مجموعه‌ای از مراسم مذهبی و اجتماعی نیست، بلکه منظور بعد معنوی دین است که دغدغه عمیقی نسبت به اخلاق و مسائل اساسی آینده نوع بشریت دارد. اگر این بعد معنوی دین وارد مدیریت و سازمان شود، نوع جدیدی از مدیریت و سازمان ایجاد خواهد شد.

وی گفت: یک رویکرد در مطالعات اخلاق کسب و کار دینی این است که پژوهش‌گر به متون دینی مراجعه کرده و مجموعه‌ای از ارزش‌هایی را که می‌توانند فعالیت‌های کسب و کار را هدایت کنند استخراج کرده و سپس توضیح می‌دهد که فعالیت‌های مختلف در کسب و کار چگونه باید انجام شوند.

وی افزود: در رویکرد دوم، پژوهش‌گر سنجش مسائل موجود در کسب و کار و نسبت آن با اخلاق را به کمک متون دینی انجام می‌دهد. و در رویکرد سوم، پژوهش‌گر به فلاسفه دینی و غیردینی مراجعه کرده و نظر آنان را در مورد اخلاق کسب و کار گردآوری می‌کند.

دکتر پیرملکی با توضیح نظریه غزالی در این حوزه گفت: از نظر او اخلاق و رفتار اخلاقی از معرفت نفس و علم آغاز می‌شود و این علم باید بر مبنای عمل باشد.

وی افزود: در اخلاق کسب و کار از نظر مسیحیت، اخلاق مسیحی صرفاً یک مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها و اصول اخلاقی نیست، بلکه فرد برای این که اخلاق را در خودش متبلور کند باید جهان‌بینی دین مسیحی و رابطه بین انسان و خدا را درک کند و نتیجه این فهم عمل اخلاقی اتفاق می‌افتد.

وی در پایان با جمع‌بندی مباحث ارائه‌شده گفت: پیام ادیان بسیار فراتر از اخلاق است و کسب و کار وسیله‌ای برای کسب معرفت نفس و معرفت به خدا است.

وی افزود: طبق مطالعات و شاخص‌های منتشرشده وضعیت فساد، نقض حقوق فعالان کسب و کار و کفایت آموزشی در کشورهای دینی مطلوب نیست که این ناشی از عدم توسعه نهادها، فقر نظام آموزشی، ضعف دولت‌ها، و . . . دلیل مناسب نبودن اخلاق کسب و کار در کشورهای دینی است.

 

pp77

 

 

وبینار برگزارشده در نشانی الکترونیکی زیر قابل دسترس پژوهش‌گران است:

https://vroom.um.ac.ir/p3qlsagtedye


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.