عدم توجه به فرهنگ‌سازی مشارکت از چالش‌های برنامه‌های نظام آموزشی در حوزه مشارکت مردمی است

 

14010130

شانزدهمین پیش‌نشست علمی اولین همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی با موضوع «ظرفیت تجارب مردمی در اصلاح چالش‌های مشارکت در نظام آموزشی» با همکاری پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و شهرداری مشهد در روز سه‌‌شنبه 30 فروردین 1401 برگزار شد.

در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، خانم رقیه فاضل دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی با اشاره به این‌که علی‌رغم اجرای برنامه‌های متعدد در آموزش و پرورش برای افزایش مشارکت مردم، سطح این مشارکت در نظام آموزشی مطلوب نیست، گفت: برای آسیب‌شناسی این موضوع باید چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف برنامه‌های کنونی در حوزه مشارکت شناسایی شوند.

وی افزود: در این راستا از تجربه‌نگاری مشارکت‌های مردمی در مدل‌های مختلف نظام آموزشی اعم از مدارس غیردولتی، مدارس هیات امنایی خیرساز، مجتمع‌های آموزشی تعاونی، و مدارس مسجد محور، یافته‌‌های مهمی به‌دست می‌آید.

خانم فاضل توزیع نامتوازن قدرت اجتماعی در مشارکت را از چالش‌های برنامه‌های کنونی نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: کم‌بودن جایگاه والدین و نقش ضعیف تربیت، در کنار محوریت خیر در سازوکارها و قدرت او و همچنین قدرت مدیر در مدارس هیات‌امنایی نیز در این توزیع نامتوازن سهیم هستند.

وی افزود: عدم ضمانت ساختاری برای تحقق مشارکت مردمی نیز از دیگر چالش‌های مشارکت در نظام آموزشی است چون که در اسناد عملیاتی و برنامه‌های کنونی، جایگاه مشارکتی دانشگاهیان، صاحب‌نظران تربیتی و معلمان در سازوکارها دیده نشده است.

دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، امتیازهای ضد عدالت به عنوان انگیزه، تبدیل مشارکت‌ها به مشارکت مالی و قدرت یافتن پول، فقدان ساختار و سازوکار مقابله با فساد و آسیب‌ها، کم توجهی به مشارکت نهادی، عدم توجه به تقویت‌کننده‌های مشارکت مالی برای مدرسه، و عدم توجه به فرهنگ‌سازی مشارکت را از دیگر چالش‌های برنامه‌های کنونی نظام آموزشی در راستای مشارکت مردمی برشمرد.

وی افزود: عدم توجه به فرهنگ‌سازی مشارکت در تمامی پروژه‌های کنونی مشارکت به چشم خورده به‌گونه‌ای که هیچ ساختار و ضمانت فرهنگی برای امتداد مشارکت وجود ندارد.

خانم فاضل ضمن تاکید بر ایجاد سازوکارهای تحولی برای افزایش مشارکت گفت: بسترسازی برای فعالیت تشکل‌های دانش‌آموزی، تحول در مدرسه‌داری، نوآوری در ترکیب اجتماعی ورود به مدرسه، و جذب مشارکت نخبگان و دانش‌آموختگان می‌تواند نقش عمده‌ای در افزایش مشارکت مردمی داشته باشد.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام‌گرفته، تجارب مردمی در اصلاح مشارکت و افزایش آن نقش برجسته‌ای داشته است که از آن جمله می‌توان به نظارت مردمی و گفتمان‌سازی برای نظارت والدین، ارائه ابتکارهایی با هدف صرفه‌جویی و بهره‌وری بیشتر بودجه‌ها، مشارکت مالی سالم با افزایش انگیزه‌های تربیتی و اجتماعی، تقویت مشارکت داوطلبانه و خیری، روابط نزدیک با مردم و شفافیت در اجرای پروژه‌های مشارکتی، پویایی مدارس، و غایت‌مداری در تحقق عدالت را برشمرد.

در ادامه نشست نیز پرسش و پاسخ با حضور شرکت‌کنندگان برگزار شد.

رویداد نهایی همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی توسط پژوهشکده مطالعات علوم اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در 22 اردیبهشت 1401 برگزار خواهد شد.

وبینار برگزارشده در نشانی الکترونیکی زیر قابل دسترس پژوهش‌گران است:

https://vroom.um.ac.ir/puljwv1hlcuj


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.