کتاب «علوم تربیتی مدرن و پرسش از هویت و روش‌شناسی علوم تربیتی اسلامی»

کتاب «علوم تربیتی مدرن و پرسش از هویت و روش‌شناسی علوم تربیتی اسلامی» اثر دکتر علی لطیفی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه به زودی منتشر می‌شود.

چکیده:
.در ایران معاصر، ما نه شناختی درخور از دیدگاه‌ها و رویکردهای غربی درباره هویت و تحولات علوم تربیتی مدرن داریم و نه آگاهی عمیقی از چارچوب‌های فکری ـ فلسفی و وابستگی‌های فرهنگی ـ تاریخی آنها. از منظر اسلامی ـ بومی نیز از یک سو، ارتباط اندکی میان علوم تربیتی ایران معاصر با چارچوب‌های فکری ـ معرفتیِ مورد پذیرش جامعه‌ اسلامی برقرار است و از سوی دیگر، بخش‌ عمده این علوم، در فضای فرهنگی و تاریخیِ جامعه‌ ایرانی و ناظر به فهم و حل اصیل مسائل معاصر آموزشی و پرورشیِ آن شکل نیافته‌اند. این وضعیت، یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌پاسخ ماندن این پرسش مهمِ کنشگران تربیت است: «برای تحلیل و تدبیر مسائل تربیتی‌مان، از چه دانش‌هایی باید استفاده کنیم؟»
کتاب حاضر، سعی کرده ضمن تحلیل هویت علوم‌تربیتی مدرن، ظرفیت‌ها و فعلیت‌های جدیدی را ـ با نظر به سنت حکمت اسلامی ـ برای بازسازی علوم تربیت اسلامی آشکار نموده و خطوط کلی ایده‌ای درباره‌ هویت این علوم را پیش نهد که حداقل بتواند درک ما از پیش‌شرط‌های مورد نیاز برای پاسخ به پرسش پیش‌گفته رشد دهد.

 

photo 2024 08 13 07 18 00


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.